Tips en weetjes voor thuis

Helaas blijft het WellnessInstituut nog een tijdje gesloten in verband met de maatregelen rondom het coronavirus. In de tussentijd willen wij je op de hoogte houden van de ontwikkelingen binnen ons instituut. Daarnaast delen wij ook graag wat kennis op het gebied van wellness, massage en sport. Het is ten slotte belangrijk om in beweging te blijven nu veel mensen thuis zitten. Ook het trainen van je hersenen is belangrijk. Elke week plaatsen wij een leuk weetje, tips of iets anders.

Tip van week 23
Toe aan een Indiase hoofdmassage? Veel mensen hebben regelmatig last van hoofdpijn door stress en spanning. Deze spanning hoopt zich op in het hoofd, nek en schouders. De blokkades opheffen door hoofd, nek en schouders te masseren zorgt voor directe ontspanning. Tevens wordt de doorbloeding gestimuleerd waardoor de afvalstoffen makkelijker en sneller worden afgevoerd.

In de cursus Indiase hoofdmassage worden vele drukpunten en spieren behandeld. De mooie en traditionele Indiase hoofdmassage wordt zittend en met snelle bewegingen uitgevoerd. De massage wordt veelal in Indiase kapsalons aangeboden en daarbij wordt veel olie gebruikt, ook om het haar te voeden. Tijdens de cursus bij het WellnessInstituut wordt de behandeling liggend op de massagebank uitgevoerd en de bewegingen zullen meer rust bevatten om zo tot volledige ontspanning te komen. Uiteraard wordt het gebruik van een royale hoeveelheid warme massageolie ook toegepast bij deze liggende vorm van de Indiase hoofdmassage. Deze vloeiende massagetechniek is een prachtige aanvulling op je bestaande massagetechnieken. In september gaan onze cursussen weer van start. Meld je nu aan!

Tip van week 22
Aloha! De Lomi Lomi is een massagetechniek die haar oorsprong heeft in Hawaii en daar al van generatie op generatie wordt doorgegeven. Het is een rustige, ritmische massage gericht op ontspanning en aanzetten van het zelf genezend vermogen van het lichaam. De massage weerspiegelt de ritmes en bewegingen van de Hawaiiaanse natuur: het kabbelende water van beekjes, sprankelende watervallen, krachtige oceaangolven.

In de Huna (een Hawaïiaanse filosofie) gaat het voornamelijk om respect, harmonie en liefde. Gebrek aan harmonie leidt tot weerstand, wat tot blokkades in de energiestroom kan leiden. Tijdens de massage ervaart het lichaam respect, harmonie en aanraking. Een Lomi Lomi massage heeft een diepe werking op het spier- en zenuwstelsel en op de zintuigen. De Mana (levensenergie) stroomt naar elke plek in het lichaam, waardoor vastgezette spanningen vrijkomen en een goede gezondheid wordt gestimuleerd. Na de massage voel je je als herboren.

Een Lomi lomi massage is een volledige lichaams-massage die wordt uitgevoerd in mooie, lange, vloeiende bewegingen over de volle lengte van het lichaam. Hierbij wordt met de handen en met de onderarmen gemasseerd. Tijdens de massage wordt gebruik gemaakt van een royale hoeveelheid warme massageolie.

Deze mooie en vloeiende massagetechniek is een prachtige aanvulling op je bestaande massagetechnieken. Tijdens de cursus Lomi Lomi massage van het WellnessInstituut leer je een prachtige basis van deze massage.

Tip van week 21
Het RIVM blijft herhalen hoe belangrijk het is om je handen te wassen. Wist je dat in iedere heerlijk geurende lijn van TREATMENTS® een Shower Oil zit die niet alleen heerlijk is voor onder de douche, maar waar je ook je handen mee kan wassen? De unieke samenstelling van de Shower Oil geeft een merkbare hydratatie voor de huid, waardoor deze heerlijk zacht aan zal voelen. De producten zijn te koop in de TREATMENTS® winkel in Arnhem of online. Heb jij een eigen salon en wil jij de producten van TREATMENTS® verkopen of de behandelingen aanbieden? Dat kan! Het WellnessInstituut geeft TREATMENTS® trainingen en biedt TREATMENTS® licentiepakketen aan.

Tip van week 20
Vanaf deze week mogen de contactberoepen weer aan de slag! Wij zetten daarom graag nog even de voordelen van een massage voor je op een rijtje:

- Bevordert het zelf herstellend vermogen van het lijf;
- Verlaagt spierspanning;
- Vermindert stress;
- Verhoogt je weerstand;
- Stimuleert de doorbloeding;
- Bevordert de afvoer van afvalstoffen;
- Verbetert de balans tussen lichaam en geest;
- Geeft energie.

De brancheorganisatie van masseurs, de NGS heeft een leidraad geschreven voor het 'verantwoord masseren in de 1,5 meter samenleving'. Als lid van het NGS kan je aan alle informatie komen. Naast genoemd protocol geven zij ook informatie over het aanvragen van de NOW regeling en de TOZO regeling. Na het maken van een afspraak bij een NGS masseur moet je rekening houden met een aantal afspraken:

- Na het (telefonische) vraaggesprek kom je alleen naar de afspraak;
- Kom niet te vroeg, dus liefst vlak voor de afspraaktijd, bij ons binnen;
- Op de praktijk kan het toilet gesloten zijn;
- Er worden geen handen geschud;
- Voor aanvang van de behandeling wassen wij beiden onze handen;
- Betaling vindt bij voorkeur plaats via een pinbetaling (contactloos);
- Na afloop zorgt de masseur dat je op een veilige manier de praktijk kunt verlaten;
- Indien er tussentijds klachten zijn opgetreden dan blijf je thuis.
Dit zijn: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid en/of koorts (vanaf 38 graden Celsius);
- Volg de instructies van de masseur altijd op.

Altijd al het prachtige vak van masseur willen leren? Check onze opleidingen voor informatie omtrent de startdata van onze opleidingen en geniet gedurende de duur van de opleiding van de faciliteiten van wellnessresort de Veluwse Bron of Thermen Holiday.

Tip van week 19
We lezen het steeds vaker; huidhonger. Wat bedoelen we daar mee? Tango, tangor, ergo sum. Ik raak aan, ik word aangeraakt, dus ik ben. Zo luidt de variant van de hedendaagse Duitse filosoof Wilhelm Schmid op het cogito ergo sum (ik denk, dus ik ben) van Descartes. Aanraken is een eerste levensbehoefte die al begint vlak na de geboorte waarbij een pasgeborene op de blote huid van de moeder wordt gelegd. Het gemis aan aanraking wordt huidhonger genoemd.

Via de huid komt informatie binnen van buitenaf, bijvoorbeeld warmte of kou. Maar ook een knuffel van een opa of zoiets simpel als een hand vasthouden geeft informatie. Maar de huid geeft ons ook informatie. Bij een prachtig lied wat ontroerd krijgen we kippenvel, als we van iemand een compliment krijgen kunnen we gaan blozen. Uiteraard kunnen we onszelf aanraken en onder een dekentje in elkaar kruipen, maar er is een duidelijk verschil in hersenactiviteit waarneembaar tijdens aanrakingen door een ander, Ons lichaam doet nog meer positieve dingen bij aanraking; het stofje oxytocine wordt vrijgegeven. Dit zorgt voor een verlaagde cortisolproductie (ofwel stresshormoon). Ook endorfine wordt vrijgegeven. Endorfine kennen we als het gelukshormoon.

Met onze huidhonger gaan we normaal gesproken naar de masseur, maar de intelligente lockdown maakt dit uiteraard niet mogelijk. De brancheorganisatie van masseurs, de NGS, is al wel aan het voorbereiden en heeft een leidraad geschreven voor als er groen licht komt voor de contactberoepen om weer te gaan beginnen. Als lid van het NGS kan je aan alle informatie komen. Naast het protocol geven zij ook informatie over het aanvragen van de NOW regeling en de TOZO regeling. Lees hier alle informatie vanuit het NGS.

Tip van week 18
Zeker in deze tijd komen we veel berichten op social media tegen over aromatherapie en de voordelen ervan, maar wat is aromatherapie, wat zijn etherische oliën precies en wat doet het voor je? Aromatherapie is een onderdeel van de kruidengeneeskunde en gebruikt de etherische olie (ook wel essentiële olie) van planten als therapeutisch onderdeel bij de behandeling van allerlei klachten op lichamelijk en geestelijk gebied. De natuur beschermt planten door middel van aroma’s tegen bacteriën en schimmels. Deze aroma’s blijken naast de geur ook vele andere eigenschappen te hebben. Etherische oliën zijn oliën gemaakt van de essentie van bepaalde planten en bloemen en hebben therapeutische eigenschappen die kunnen worden ingezet om de gezondheid te verbeteren, het immuunsysteem te versterken, negatieve effecten van stress te verlichten en eventuele ziektes te voorkomen.

Aromatherapie wordt tevens veel gebruikt bij schoonheidsspecialisten ter bevordering van de conditie van de huid (bijvoorbeeld teatree, kamille of roos). Omdat we leven in een wereld die veel van ons vraagt en stress gauw op de loer ligt wordt de aromatherapie steeds vaker gebruikt in combinatie met een ontspannende massage om lichaam en geest in balans te brengen.

Werking van de oliën
Omdat etherische oliën oplosbaar zijn in vet worden ze via de talg- en zweetklieren opgenomen in de huid. Na het passeren van de dermis (lederhuid) wordt het opgenomen in de bloed- en lymfevaten en door het hele lichaam getransporteerd. Omdat ze niet via het spijsverteringsstelsel gaan wordt het niet gefilterd door de lever. Dit proces kan 24-36 uur duren. De mate van absorptie is afhankelijk van de conditie van de huid en hoe goed het de olie opneemt. De vrouwenhuid neemt het vaak beter op dan de mannenhuid omdat ze een extra onderhuidse vetlaag heeft. Ook temperatuur speelt een rol. Bij zweten zijn de zweetklieren bezig vocht uit te scheiden en nemen ze minder goed op. Maar een warme huid neemt de olie wel beter op o.a. door het uitzetten van de bloedvaten. Omdat de huid meer opneemt indien het beschadigd is, moet je die plekken vermijden. Geurprikkels (geurmoleculen) van de etherische oliën komen via de neusinademing binnen en bereiken het limbisch systeem. Ze komen terecht in onze hersenen, in ons onderbewustzijn, nog voordat we ons er zelf bewust van zijn. Het waarnemen van geuren is van invloed op de geestelijke activiteit en emoties die aangestuurd worden door het limbisch systeem.

Toepassingen
Etherische oliën worden vandaag de dag veel gebruikt bij het geven van massages. De etherische olie wordt toegepast door het te verwerken met een neutrale (massage) olie. Verdamping van etherische olie kan met behulp van een aromalamp of verstuiver. Voeg een paar druppels olie toe aan het water dat je wilt verdampen. Zo vult de lucht zich met bestanddelen van de etherische olie. Je kan ook heerlijk baden in een bad met etherische olie. Omdat olie niet vermengt met water is het aan te bevelen de olie te vermengen met een emulgator, bv dode Zeezout of een klein scheutje melk, voordat je het toevoegt aan het badwater. Wees voorzichtig met hoeveelheden. Stomen is goed voor het reinigen van de huid of om te gebruiken bij verkoudheid en of griep. Neutrale (gezichts)crèmes kunnen door het toevoegen van een paar druppels essentiële olie een heilzame werking hebben.

Voorbeelden
Lavendel werkt pijnstillend, helpt bij neerslagtigheid, is kalmerend, ontspannend en troostend. Je kan het gebruiken bij bijvoorbeeld hoofdpijnklachten en slapeloosheid. Tip: druppel 2-3 druppels lavendelolie op je kussen voor het slapengaan.

Roos heeft een troostende en kalmerende werking en geeft tevens ontspanning. Je kan het gebruiken bij depressiviteit, slapeloosheid, nervositeit en verdriet. Tip: gebruik rozenolie in een diffuser en je kamer ruikt niet alleen heerlijk, maar het geeft een heerlijk kalmerend effect.

Wil je meer weten over aromatherapie en etherische oliën? Misschien is onze cursus aromatherapie iets voor jou!

Tip van week 17
We moeten zoveel mogelijk binnenblijven ter bescherming van onze medemens. Echter een frisse neus halen mag en is ook noodzakelijk voor onze fysieke en mentale gezondheid. Dagelijks 30 minuten wandelen is de norm vanuit de WHO. Maar wat zijn dan die voordelen? We zetten er hier een aantal op een rijtje:

• Wandelen versterkt de spieren en de botten waardoor botontkalking minder kans heeft. Door de belasting tijdens het wandelen worden je botten sterker en ook het kraakbeen, het elastische weefsel tussen je botten, blijft in een betere conditie.
• Wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Een half uurtje per dag wandelen geeft al een positief effect. Ook de conditie van hart en bloedvaten verbeterd significant met deze activiteit.
• Wandelen vergroot de longcapaciteit. Dit is nodig voor een goede opname van zuurstof.
• Dagelijks wandelen verlaagt het risico op het krijgen van diabetes type 2.
• Wandelen heeft een zeer positief effect op onze hersenen en ons geheugen. Naast dat het de kans op Alzheimer vermindert heeft het ook effect op ons humeur door o.a. door de aanmaak van endorfine. Endorfine is ons eigen gelukshormoon. Deze neurotransmitter geven prikkels door vanuit je hersenen en zorgen o.a. voor pijnvermindering, vermindering van angst en depressieve gevoelens en voor een verhoging van je geluksgevoel.
• Wandelen kan tevens bijdragen aan een verbeterde stoelgang en kan zorgen voor een goede nachtrust.

Houd wel rekening met de medemens en houd ten alle tijden 1,5 meter afstand. Is het ergens erg druk? Ga dan ergens anders wandelen.

Tip van week 16
Thuiswerken is toch echt anders dan op het werk. Wellicht heb je thuis kleine kinderen die schoolwerk moeten doen, heb je de zorg voor opa en oma of moet je met veel mensen tegelijk thuiswerken. Ook de ideale werkhouding is vaak lastiger te realiseren dan op het werk achter een perfect afgesteld bureau. Kortom; je nek en schouderspieren voelen vast gespannen. Helaas kan dit lijden tot hoofdpijnklachten en kan je wat sneller geïrriteerd raken door geluidsoverlast of (vervelende/drukke) familieleden. Een paar keer per dag je schouder -en nekspieren ontspannen kan al een groot stuk verlichting geven. Wij hebben wat tips voor jou:

Ontspanningsoefeningen
• Zoek een rustig plekje in huis en ga ontspannen zitten. Plaats beide voeten op de grond en maak contact met die grond. Doe rustig je ogen dicht en beeld je in dat je hoofd zachtjes omhoog wordt getrokken. Adem dan in door je neus en recht je schouders door ze omlaag en naar achteren te duwen. Adem rustig uit door je mond. Herhaal dit een aantal keren en probeer daarbij zoveel mogelijk je hoofd leeg te maken.
• Trek je schouders zover mogelijk op en adem diep in. Laat daarna je schouders zo ver mogelijk zakken terwijl je krachtig en volledig uitademt door de mond.

Rekoefeningen
• Breng rustig je kin op de borst en geef rek door je schouders naar achteren en naar beneden te brengen;
• Breng je kin op de borst en draai je hoofd voorzichtig naar links en naar recht. Houd de rek even aan;
• Breng je linkeroor naar je linkerschouder en geef rek, eventueel extra door met je hand je hoofd nog iets verder naar je schouder te drukken. Duw daarbij je rechterschouder extra omlaag en houd een aantal tellen vast. Idem voor de rechterzijde;
• Breng je hoofd zover mogelijk naar achteren en duw je borst zover mogelijk vooruit. Houd een aantal tellen vast.

Massagegrepen
• Masseer met je vingertoppen je hoofdhuid met kleine cirkelvormige bewegingen;
• Masseer met cirkelvormige bewegingen je achterhoofdsrand (os occipitale). Dit zijn je hoofdpijnpunten omdat het de aanhechtingspunt is van o.a. de lange ruggetrekker (m. Erector Spinae);
• Plaats bij pijnlijke plekken in de schouderspieren een tennisbal tegen de muur en masseer deze plek los.

Tip van week 15
In deze tijd moeten we vaak onze handen wassen, hierdoor zijn onze handen extra droog. Wist je dat je tijdens het aanbrengen van een verzorgende crème of voedende olie gelijk een handmassage kan geven? Dit kan bij je huisgenoten, maar ook bij jezelf. Een handmassage bevorderd de doorbloeding, zorgt voor soepele spieren, geeft ontspanning en verminderd stress. Hoe geef je het beste een handmassage?

Wij leggen het je uit:
1. Wrijf de hand zorgvuldig en langzaam in met crème of olie;
2. Begin aan de binnenzijde van de hand (handpalm). Wrijf met je duim en duimmuis in ronddraaiende bewegingen vanaf de pols en handpalm richting de vingers;
3. Maak zachtjes licht trekkende bewegingen bij de vingers;
4. Masseer de ruimte tussen de vingerkootjes met strijkende bewegingen;
5. Draai de hand om en masseer de handrug en vingers uit met je duim;
6. Masseer de ruimtes tussen de knokkels met een strijkende beweging;
7. Masseer de gehele onderarm vanaf de elleboog naar de hand toe;
8. Sluit af met lichte strijkingen over de gehele hand;
9. Doe hetzelfde bij de andere hand.

Spier van week 23

De spier van week 23 is de m. pectoralis major, ook wel de grote borstspier genoemd. De spier bestaat uit drie delen: pars clavicularis (clavicula), pars sternocostalis (sternum) en pars abdominalis (rectusschede). Deze spier heeft verschillende functies:

Adductie: de arm roteren;
Detractie: de schoudergordel naar beneden trekken;
Endorotatie
: de arm naar binnen draaien;
Anteflexie: de arm naar voren bewegen.

Hier vind je een trainingstip voor deze spier. Succes!

Spier van week 22

De spier van week 22 is de m. tensor facia latae. De spier drukt de kop van het dijbeen tegen de heupkom. Daarnaast heeft deze spier verschillende functies:

Anteflexie: het been naar voren bewegen;
Abductie: het been van het lichaam af bewegen in zijwaartse richting;
Endoratie: het been naar binnen draaien in het heupgewricht;
Stabilisatie van het kniegewricht in een gestrekte stand.

Hier vind je een trainingstip voor deze spier. Succes!

Spier van week 21

De spier van week 21 is de m. quadrtus lumborum, ook wel de vierzijdige lendenspier genoemd. De spier zorgt ervoor dat de romp naar beide kanten kan buigen en zorgt voor stabilisatie van de romp. Hier vind je een trainingstip voor deze spier. Succes!

Spier van week 20

De spier van week 20 is de m. rhomboideus major, ook wel de grote ruitvormige spier genoemd. De functie is het fixeren van het schouderblad en het schouderblad richting de wervelkolom bewegen. Hier vind je een trainingstip voor deze spier. Succes!

Spier van week 19

De spier van week 19 is de m. psoas major, ook wel de grote lendenspier genoemd. Deze spier is onlosmakelijk verbonden met de m. iliacus en zijn gedeeltelijk met elkaar vergroeid. Samen wordt het aangeduid als de m.iliopsoas. Je maakt er verschillende bewegingen mee:

Anteflexie: het been naar voren bewegen.
Exorotatie: het been en de heup naar buiten draaien.
Lateroflexie: zijwaarts buigen van de wervelkolom.

Wil je meer informatie en tips om deze spiergroep te trainen? Deze website geeft nog meer uitleg. Succes!

Spier van week 18

De spier van week 18 is de m. serratus anterior, ook wel de bokser-spier genoemd. Je maakt er verschillende bewegingen mee:

Protactie van de scapula: het naar voren trekken van het schouderblad.
Laterorotatie van de scapula: het schouderblad omhoog draaien.
Nevenfunctie: hulpspier bij ademhaling.

Er zijn verschillende oefeningen om deze spier te trainen. Deze video laat je zien hoe je dat kan doen. Succes!

Spier van week 17

Die spier van week 17 is de m. gracilis, ook wel de slanke spier genoemd. Samen met de andere adductoren (magnus, pectinus, brevis, longus) vormt deze slanke dijspier de lies. De spier adduceert (trekt naar het midden) en buigt de heup naar boven, en helpt ook bij het buigen van de knie. Hier vind je een trainingstip voor deze spier. Succes!

Spier van week 16

De spier van week 15 is de m. levator scapula. Dit is de spier die je voelt wegspringen tijdens het masseren van de nek. Je maakt er verschillende bewegingen mee:

Elevatie: heffen van het schouderblad.
Endorotatie scapula: het schouderblad naar binnen draaien.
Lateroflexie nek: de nek zijwaarts bewegen.

Er zijn veel oefeningen om deze spier te trainen. Op deze pagina vind je er een aantal. Succes!

Spier van week 15

De spier van week 15 is de latissimus dorsi, ook wel de brede rugspier genoemd. Het is de grootste spier in het menselijk lichaam en wordt ook wel lats of vleugels genoemd. Je maakt er verschillende bewegingen mee:

Retroflexie: de arm naar achteren bewegen.
Adductie: de arm naar het lichaam toe bewegen in zijwaartse richting.
Endorotatie: de arm naar binnen draaien in het schoudergewricht.
Detractie scapula: de schouderblad naar beneden trekken.
Nevenfunctie: hulp bij een krachtige uitademing (hoest).

Er zijn veel oefeningen om deze spier te trainen. Op deze pagina vind je er een aantal. Succes!

TREATMENTS®

Heb je geen fijne crème of olie in huis? Bestel dan een product van TREATMENTS®. Wij werken met onze cursussen en opleidingen ook met deze producten. Alle producten zijn online te bestellen via www.treatments.nl.