shutterstock_144940786LR

Wat is overtraining en hoe herken je het?

Overtraining is een serieus probleem die je kan hebben als top- maar zeker ook als fanatieke amateursporter.

Als je veel sport dan kan het zijn dat je een keer erg vermoeid bent na een zware inspanning. Je lichaam kan even niet meer verder en je hebt echt rust nodig. Dat noemen ze overreaching. Na een week rust en herstel kan je er vaak weer tegenaan, maar ga je echter verder met trainen alsof er niets aan de hand is dan kan je overtraind raken. Leer de signalen herkennen van overtraining zodat je op tijd je lichaam kan laten herstellen.

Overtraining kan op meerdere manieren ontstaan, maar de hoofdzaak is een tekort aan rust. Je lichaam heeft na een training tijd nodig om te herstellen. Het lichaam herstelt zich beter dan het was, waardoor je conditie en prestaties verbeteren (super compensatie). Maar geef je je lichaam niet genoeg tijd, dan kan het niet goed herstellen en wordt het overbelast en verliest haar evenwicht. Bij een té fanatieke training zullen je prestaties dus niet altijd verbeteren.

Doe je dit keer op keer dan zal je lichaam steeds vermoeider raken en raakt je hormoonsysteem in de war. Dit leidt tot overtraining. Je bent nog gevoeliger voor overtraining indien je weerstand wat minder is (bij een fikse verkoudheid bijvoorbeeld) of tijdens perioden van stress op welke manier dan ook.

Symptomen:

  • Rusteloos/hyperactief/niet kunnen slapen
  • Verminderde prestatie
  • Geen drive voor competitie
  • Sneller vermoeid
  • Niet goed kunnen concentreren
  • Met regelmaat geen zin meer om te sporten
  • Hogere hartslag
  • Langzamer herstel van hartslag en bloeddruk na inspanning
  • Stijve spieren
  • Minder zin in eten
  • Verlies in gewicht
  • Hogere kans op infecties of ziektes

Heb je bovenstaande symptomen al een tijdje, dan raak het lichaam in een staat van uitputting en is het belangrijk om een sportarts op te zoeken. Huisartsen herkennen niet altijd de symptomen en zijn er niet mee bekend. Herstellen van overtraining kan soms weken tot maanden duren, dus laat het niet zover komen! Volg een trainingsschema waarbij je goed kan herstellen tussen de trainingsmomenten door en meet regelmatig je hartslag in rust. Een verhoogde hartslag in rust kan duiden op overtraining. Heb je veel stress? Zorg dan dat je met mate traint, want het is natuurlijk wel lekker om alles even van je ‘af te gooien’.

Denk je als Sport- of Wellnessmasseur, na het invullen van een anamnese, dat één van jouw cliënten misschien wel leidt aan overtraining? Geef dan geen massage, maar stuur jouw cliënt door naar een Sportarts.